Quick-start Guide customer loyalty

Welkom bij Piggy!

Het starten met nieuwe software kan een flinke uitdaging zijn. Geen zorgen: speciaal voor jou hebben we deze guide gemaakt om je stap voor stap te helpen met het creëren van jouw loyaliteitsprogramma - de beloningen, regels, statistieken en meer. Laten we er samen aan beginnen!

Account Setup
We beginnen met de algemene setup van jouw account.

Tip: is iets je nog niet helemaal duidelijk tijdens het lezen van dit artikel? Klik tussendoor in dit artikel op linkjes om meer te leren over bepaalde functionaliteiten. We bieden een uitgebreid Help Center met instructieartikelen en video's!

Voeg je gebruikers toe
Gebruikers zijn de individuen die toegang hebben tot het Business Dashboard. Afhankelijk van jouw bedrijfsvoering kun je extra gebruikers toevoegen, of alleen jezelf toegang geven tot de motor van jouw programma.

  • Om gebruikers toe te voegen ga je vanuit het Business Dashboard bij Instellingen (grijze tandwieltje) > Gebruikers
  • Let er op dat iedere gebruikers alle data in het Dashboard kan inzien. Er wordt geen onderscheid gemaakt voor toegankelijkheid en zichtbaarheid tussen verschillende gebruikers

Regel je vestigingen
Afhankelijk van het aantal vestigingen dat je hebt, kun je je Vestigingen instellen en benoemen. Dit komt later van pas om transacties van elkaar te onderscheiden, verrekeningen te maken en om zichtbaarheid filters in te stellen voor bepaalde aanbiedingen of beloningen. 

  • Regel je vestigingen vanuit het Business Dashboard bij Instellingen > Vestigingen/Profielen
  • Geef je vestiging de juiste naam - dit is zichtbaar voor jouw contacten - en voeg additioneel adresgegevens toe

Koppel je apparaten/integraties
Zorg ervoor, voordat je start, dat je een apparaat in de buurt hebt die jouw members toestaat te sparen en verzilveren. Je koppelt dit apparaat met de Piggy Business App (te downloaden in App-Store/Play-Store) door middel van een koppelcode.

Afhankelijk van welk kassasysteem je gebruikt, kun je het programma koppelen met jouw favoriete tool door een van onze integraties te gebruiken. Lees er hier meer over, of neem contact op met jouw accountmanager om te zien welke het beste bij jou past.

  • De koppelcode vraag je gemakkelijk aan via het Business Dashboard bij Tools (9 puntjes) > Business App. Klik op op Aanmaken en selecteer de juiste vestiging
  • Afhankelijk van jouw overeenkomst, kun je meerdere apparaten toevoegen. Neem eventueel contact op met jouw accountmanager

Maak je eigen klantenomgeving
Creëer een klanten-omgeving in jouw huisstijl. Via de pagina van jouw spaarprogramma kunnen spaarders jouw beloningen, hun spaarkaart, voortgang en geschiedenis inzien. Het Contact Portaal is te gebruiken via de website op de computer, maar kan ook als snelkoppeling op de telefoon worden gezet. Alles in no-time binnen handbereik!

  • Om het Contact Portaal aan te maken, ga je vanuit het Business Dashboard naar Tools (9 puntjes) en naar Contact Portaal

Maak een Widget
Heb je een website? Dan is de widget een simpele maar effectieve manier om je loyaliteitsprogramma een boost te geven! Zet hem direct op je website en design hem precies op de manier hoe jij wil. 

  • Om toegang te krijgen tot de Widget, ga je vanuit het Business Dashboard naar Tools (9 puntjes) en naar Widget
  • Het installeren hangt af van de manier hoe jouw website is gebouwd. Vind de instructies om de Widget te installeren hier

Krijg je spaarkaarten in handen
Laat jouw spaarders makkelijk sparen met keycards gepersonaliseerd in jouw huisstijl. Zeker wanneer je net begint, is het hebben van keycards een goede basis om jou loyaliteitsprogramma een boost te geven. Je bestelt ze via dit bestelformulier

  • Naast spaarkaarten, bieden we ook Cadeaukaarten en Verpakkingen voor cadeaukaarten aan. Meer weten? Neem contact op met jouw accountmanager

 Heb je het gevoel dat je nog wel een boost kunt gebruiken om je loyaliteitsprogramma te starten? We've got your back met deze extra tips!

Contacts

Creëer Contacten
Jouw contacten zijn de members van je loyaliteitscampagne. Zodra iemand een contact is, kun je gericht e-mailmarketing gaan gebruiken of ze bijvoorbeeld (geen) toegang geven tot bepaalde beloningen. Daarbij is het interessant hun koopgedrag te bestuderen om je programma verder te personaliseren.

Maak Contactlijsten aan
Je kunt je contacten onderverdelen in groepen gebaseerd op gelijkenissen. Creëer gesegmenteerde lijsten in je dashboard. Gebaseerd op Contact Attributen, kun je je contacten onderverdelen in verschillende lijsten. Ideaal voor het bereiken van een specifieke groep die eigenschappen delen. 

  • Om een lijst aan te maken ga je vanuit het Business Dashboard naar Contacten, en naar Lijsten
  • Kies tussen een statische of dynamische lijst - de laatste update zich vanzelf wanneer er een verandering binnen een contact plaatsvindt

Maak Contact Attributen aan
De betekenis van Contact Attributen verraad zich al - het zijn attributen(kenmerken) van jouw contacten, die je helpen sterkere klantprofielen te creëren.

  • Om contact attributen toe te voegen, ga je vanuit het Business Dashboard naar Contacten > Contacten > Attributen beheren
  • Met deze tool kun je zeer gerichte e-mailmarketing toepassen, gebaseerd op de voorkeuren en persoonlijke informatie. Bijvoorbeeld een verjaardagscampagne of een gepersonaliseerde nieuwsbrief op basis van iemands favoriete smaak

Start met Formulieren
Formulieren zijn je beste vriend wanneer het aankomt op het verzamelen van klantgegevens. Je kunt hier alles vragen wat je graag te weten komt over jouw spaarders, hierom is het de beste manier om je contact attributen én daarmee je klantrelaties naar een hoger niveau te tillen. 

  • Formulieren vind je in het Business Dashboard onder Contacten > Formulieren
  • Bij het aanmaken kun je kiezen tussen een blanco of voorgedefinieerd formulier
  • Kies tussen publieke formulieren (voor non-spaarders) of privé formulieren (voor jouw spaarders)

Voeg deze formulieren toe in jouw e-mails om meer over je klanten te weten te komen. In dit artikel lees je meer over het gebruik en inzet van Formulieren. 

Sparen

Maak Beloningen aan
Beloningen zijn de fundering van jouw loyaliteitsprogramma, het is daarom van belang dat je deze zorgvuldig kiest.

  • Maak een beloning aan in het Business Dashboard bij Sparen > Beloningen
  • Kies tussen een standaard of een digitale beloning (voor de webshop)
  • Door te klikken op de aangemaakte beloning, kun je additioneel filters instellen voor zichtbaarheid, geldigheid en toegankelijkheid

Maak Regels aan
De regels bepalen letterlijk de regels van punten en beloningen. Je kunt kiezen deze af te ronden, te verdubbelen of er een unieke waarde voor in te stellen. Ook is het mogelijk punten per bezoek weg te geven. Begin simpel en kies wat voor jou het best werkt.

  • Voeg een Regel toe vanuit het Business Dashboard onder Sparen > Regels
  • Als er geen regels zijn ingesteld, zijn de standaard waarden leidend: 1 punt voor elke euro uitgegeven - afronden naar onder, zo wordt €10,99 altijd 10 punten
  • Wanneer je dit onder de knie hebt, kun je je gaan richten op het inbouwen van regels die bijdragen aan gamification, zoals punten vermenigvuldigers en meer

Marketing

Start een campagne
Benader contacten met eenmalige of geautomatiseerde campagnes. Denk aan nieuwsbrieven, belangrijke berichten of campagnes die de klantenbinding versterken.

Voeg jouw eigen ontwerpen toe aan de mail om jouw eigen stijl te creëren en stel automatische mailing in zoals voor iemands verjaardag, een x-aantal bezoeken of voor een retentie.

Yes! Na het lezen van dit artikel en het uitvoeren van de stappen, ben je zo goed als klaar om te starten met jouw loyaliteitsprogramma! 

Heb je meer vragen of hulp nodig? Check vooral ons Help Center, of neem contact op met onze Customer Success Specialists.