Een formulier aanmaken

Meld klanten aan voor het spaarprogramma, als marketing ontvangers en verzamel extra gegevens!

Met behulp van de nieuwe formulieren is het nu mogelijk om contacten te stimuleren om aanvullende attributen in te vullen. Je hebt zelf in de hand welke informatie je van je contacten wilt vragen met behulp van attributen op contactniveau. Formulieren kunnen bijvoorbeeld worden toegevoegd in marketing campagnes of gekoppeld worden aan QR-codes. 

Tip! Verwerk een formulier in een mail zodra contacten voor de eerste keer hebben gespaard, zodat je aanvullende informatie van je contacten verzamelt! Zo kun je bijvoorbeeld de geboortedatum of het favoriete product van een contact vragen

Hoe maak je formulieren aan?

  1. Ga via het Business Dashboard naar Contacten en vervolgens naar Formulieren
  2. Vervolgens kun je kiezen om een geheel nieuw en uniek formulier te creëren of te werken met een preset. Indien je ervoor kiest om een eigen formulier te maken, krijg je de mogelijkheid om te kiezen tussen een openbaar of een privé formulier

Openbaar formulier

Dit formulier kan worden ingevuld door iedereen die de link naar het formulier ontvangen heeft. Hier is geen authenticatie van het contact voor nodig. 

In dit formulier bepaal je zelf, los van het e-mailadres, welke attributen je in het formulier wilt verwerken. Deze attributen kun je slepen naar een plek naar keuze. Daarnaast kun je het invullen van bepaalde attributen verplichten.

In de volgende stap kun je de tekst verwerken die een contact te zien krijgt zodra het formulier volledig ingevuld is. 

Let op! Wees voorzichtig als je gebruik maakt van dit type formulier, want contacten hebben hiermee de mogelijkheid om gegevens te wijzigen van jouw contacten zonder authenticatie

Privé formulier

Deze vereist een persoonlijke link, die via de e-mail wordt verzonden. Hiermee wordt eerst een authenticatie e-mail verstuurd met daarin een link naar de volgende stappen. Voor dit type formulier is het dan ook belangrijk om een automatische mail aan te maken met daarin een link naar het formulier.

Net zoals voor een openbaar formulier, kun je vervolgens in het formulier zelf instellen welke informatie van het contact verzameld gaat worden. 

In de laatste stap koppel je de geautomatiseerde e-mail aan het formulier. Deze e-mail wordt verstuurd op het moment dat het contact een e-mailadres heeft ingevuld. 

Opmerking: Ons technisch team werkt hard aan de verdere ontwikkeling van de formulieren. Dit artikel zal dan ook periodiek worden geüpdatet

Het verwerken van een formulier in een mail

Formulieren kun je toevoegen aan een mail, zodat je extra informatie van je contacten kunt verzamelen. Ideaal! Een openbaar formulier kun je direct als link aan je mail toevoegen door de URL te kopiëren. 

Voor een privé formulier is het vereist om een e-mail toe te voegen, omdat het contact eerst geauthentiseerd dient te worden. Hiervoor kun je een personalisatie token voor een formulier toevoegen in een button of in de tekst van de campagne.