Een automatisering instellen

Automatiseringen helpen je om workflows in te stellen voor bijvoorbeeld e-mail marketing campagnes. Zodra je deze hebt ingesteld, doet de software de rest van het werk voor je

Een nieuwe automatisering aanmaken

Volg deze stappen voor het aanmaken van een nieuwe automatisering:

  1. Log in op jouw Business Dashboard
  2. Ga naar Tools image (8)-1 > Automatiseringen
  3. Klik rechtsboven op plusRound Nieuwe automatisering
  4. Kies hier een template voor jouw automatisering, of kies voor Lege automatisering

Inschrijvingsfilters

Zonder filters start je automatisering elke keer wanneer aan de voorwaarde voor het initiële startpunt wordt voldaan. Met filters kun je extra voorwaarden instellen voor het starten van je automatisering, zodat je meer controle hebt over wanneer acties worden uitgevoerd.

Maak inschrijvingsfilters door op het startpunt element te klikken.

Alle trigger types (startpunten) staan filters toe voor contacten en contactlijsten. Selecteer specifieke contacten of contactlijsten om op te nemen (of juist uit te sluiten!) in je automatiseringsflow, of stel filters in voor bepaalde contact attributen om automatisch te filteren op contacten die voldoen aan de ingestelde voorwaarden.

Tip! Controleer je filters voordat je je automatisering activeert om er zeker van te zijn dat het zal werken zoals het bedoeld is! Zorg ervoor dat er geen ongeldige filters tussen staan, en kijk goed naar het de filters binnen een filtergroep (EN-filter) en tussen een filtergroep (OF-filter).

De automatiseringsflow

Nadat je inschrijvingsfilters hebt gemaakt, kun je je automatiseringsflow opbouwen. Voeg elementen toe door plusRound te klikken en een actie te selecteren in het rechterpaneel.

Je automatisering loopt van boven naar beneden, dus de positie van de elementen is belangrijk. Als je bijvoorbeeld een vertraging toevoegt, worden alle daaropvolgende acties uitgesteld met de ingestelde tijd.

Tijdens het instellen van je automatisering kun je bovenin de naam van je automatisering bewerken pencil. De naam en de elementen in de automatiseringsflow worden automatisch opgeslagen. Als je automatisering klaar is, klik je op bolt-1 Automatisering activeren om je automatisering te activeren.

Controleer je automatisering zorgvuldig en beslis of je alle in aanmerking komende contacten onmiddellijk wilt inschrijven. De instellingen voor herinschrijving en het uitvoeringsperiode zijn afhankelijk van de template waarmee je bent begonnen en kunnen later worden gewijzigd. Activeer je automatisering of ga terug als je wijzigingen moet aanbrengen.

Laatste instellingen

Nadat je je automatisering hebt geactiveerd, kom je op het tabblad Overzicht. Hier kun je de naam van je automatisering wijzigen. Bij Geschiedenis zie je de geschiedenis van alle runs die de automatisering heeft doorlopen. Onder het tabblad Extra vind je de instellingen voor herinschrijving en het uitvoeringsvenster.

Bij Actiesactions kun je de automatisering Aanpassen edit2, Deactiveren of Verwijderen.