Een automatisering instellen

Automatiseringen helpen je gemakkelijk en geavanceerd gebruik te maken van e-mail marketing, het enige wat je hoeft te doen is het in te stellen, de software doet de rest voor je.

Hieronder volgt een stappenplan voor het instellen van een automatisering:

  1. Ga allereerst naar je Business Dashboard. Klik vervolgens op Tools, en daarna op Automatiseringen
  2. Klik op Start een nieuwe automatisering. Stel vervolgens het juiste formulier in. Klik op de groene knop Aanmaken. Houd er rekening mee dat je deze niet meer kunt wijzigen na het aanmaken

Let op: het juist instellen van het formulier is van wezenlijk belang. Op basis hiervan gaat je software namelijk contacten selecteren die in aanmerking komen voor de betreffende mail. Lees er hier alles over

Je komt nu in het scherm om de workflow van de automatisering in te stellen.
  1. Stel je ontvangers in: Vul het Startpunt in door op het vakje te klikken. Selecteer vervolgens bij Filter toevoegen welke contact/contactlijst in aanmerking dient te komen. Klik vervolgens op Klaar
  2. Stel de contactattribuut in: Klik op het plusje om een nieuwe stap toe te voegen. Klik op Contactattribuut instellen, en selecteer op basis van welk kenmerk jij wil dat de mailing wordt gestuurd. Kies ook een waarde voor het gekozen kenmerk. Klik op Opslaan

      Tip: Wil je een automatisering instellen om iemand te belonen die 10 keer in jouw winkel is geweest? Selecteer dan Aantal transacties, en stel de waarde in op 10. Stel je een automatisering in voor een verjaardag mail? Selecteer dan Geboortedatum of Verjaardag

    1. Stel de geautomatiseerde mail in: Om een mail te linken aan de automatisering, klik je op het nieuwe plusje onder de zojuist ingestelde kolom. Hier selecteer je Geautomatiseerde mail. Selecteer de gewenste e-mail, klik op Opslaan

      Het is van belang een e-mail te creëren voor je automatisering, anders kun je stap 3 niet uitvoeren.  Lees hier hoe je een e-mail campagne opstelt

    2. De basisinstellingen voor je automatisering zijn nu af! Klik rechtsboven op Bekijk en activeer

      Tip: Je kunt meerdere acties aan de automatiseringsflow toevoegen door op de plusjes tussen de ingestelde acties te klikken. Denk hierbij aan een vertragingstijd of een als/dan vertakking op basis van het koopgedrag van je klanten. 

    3. Controleer je automatisering, en klik op Activeren

    🎉 Je vindt het overzicht van je automatiseringen onder Tools - Automatiseringen en dan Overzicht automatiseringen.