7 Tips voor het starten van een loyaliteitsprogramma

Het implementeren van een loyaliteitsprogramma kan ontmoedigend lijken, maak je geen zorgen! Wij helpen jou met de ultieme kick-start.

Het starten van een loyaliteitsprogramma betreft een investering en inzet, wat voor sommige mensen genoeg kan zijn om zich terug te trekken. Bovendien vereist het een strategie en een goed doordachte visie voor het programma, samen met aandacht voor elk aspect van het programma, wat in het begin overweldigend kan lijken. Om jouw zenuwen weg te nemen, hebben we een gids samengesteld die je door elk aspect en elke stap van het opzetten van jouw loyaliteitsprogramma leidt. Leer hoe je elk programma-element kunt aanpassen om van jouw programma een winstgevende machine te maken waar jij en jouw leden geen genoeg van kunnen krijgen.

1. Neem even de tijd - Denk na


Voordat je jouw eigen loyaliteitsprogramma opzet, de software kiest, beslist welk type programma gewenst is, bedenk je eerst wat jouw redenatie is voor het starten met dit programma. Wat verwacht je er van? En wat moet het voor jou doen om deze verwachtingen waar te maken? Dit lijkt misschien een onnodig iets, maar het is essentieel om in te zien hoeveel strategie er bij goede loyaliteitsprogramma's komt kijken.  Er zijn regels, niveaus, workflows, filters, verschillende soorten beloningen. Je gewenste strategie en redenen onder ogen hebben is belangrijk om alle functies zo goed mogelijk te benutten.

2. Bepaal jouw doelstellingen

Nadat je de tijd hebt genomen om je te verdiepen in de wereld van loyaliteitsprogramma's en de verschillende aspecten, kenmerken en mogelijkheden ervan echt hebt begrepen, is het fijn je verwachtingen op een rijtje te zetten.

Vroeg beslissen over jouw doelstellingen is essentieel. Elk onderdeel van het programma draait immers om deze doelstellingen. Denk hierbij aan de beloningen die je aanbiedt en waarvoor je ze aanbiedt. Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in het verhogen van je winkelbezoeken en aankoopfrequentie, kunt je jouw beloningen het beste daarop afstemmen.

Gebruik bijvoorbeeld puntenvermenigvuldigers om leden punten te geven bij elk bezoek binnen een bepaalde periode. Wilt je de omvang van jouw winkelmandje vergroten en het aantal aankopen verminderen? Probeer trapsgewijze beloningen aan te bieden of beloningen die gebaseerd zijn op de grootte van het winkelmandje, zodat klanten worden gestimuleerd meer uit te geven. 

3. Kijk naar de huidige klanten

Het uiteindelijke doel bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma is het genereren van meer inkomsten. Extra inkomsten genereren via jouw loyaliteitsprogramma is echter volledig afhankelijk van betrokkenheid. Als je de betrokkenheid wilt maximaliseren, besteed dan zoveel mogelijk aandacht aan jouw klanten.

Begin met te kijken naar het klantgedrag in jouw onderneming. Zijn er bepaalde patronen die beter zijn voor jouw bedrijf? Zo ja, beloon deze patronen of gewoonten. Beschik je over bestaande gegevens die de voorkeuren of meest gekochte artikelen van hen zien, of zaken waar jouw medewerkers waarde aan hechten? Probeer een van deze zaken aan te bieden als beloning voor het gedrag dat het beste bijdraagt aan jouw doelstellingen. Een win-win situatie voor iedereen, toch?

4. Tijd om te beginnen

Nu je jouw software hebt gekozen en een idee hebt gekregen over het inrichten van jouw spaarprogramma, kun je een begin maken met de opzet. Een goede richtlijn is ons Help Center. We raden je dan graag aan een kijkje te nemen in ons Help Center. Hier staan antwoorden op de meest gestelde vragen: van beloningen tot regels, tot het creëren van geautomatiseerde workflows en gamification. 

5. Automatiseren & integreren

Wanneer je begint, kan het moeilijk zijn om in korte tijd onder de knie te krijgen hoe alles werkt. Als je eenmaal op je gemak bent en je thuis voelt in je dashboard, is het tijd om een niveau hoger te gaan. Gebruik automatiseringen werk uit handen te late nemen. Maak getriggerde workflows, op tijd gebaseerde e-mails en meer, zodat je altijd op het juiste moment op de juiste plaats bent.

De integratie van jouw programma met jouw systemen zorgt ervoor dat de innings- en inwisselingsprocessen volledig worden gestroomlijnd. Koppel je programma aan het POS-systeem, e-commerce systeem. Dit kan ook met bestel- of reserveringssysteem. Met bepaalde software kun je ook een beloningsprogramma voor werknemers integreren door je loyaliteitsoplossing te koppelen aan uw HR-systemen.

6. Communiceer & promoot jouw spaarprogramma

Je bent niet zo ver gekomen om een heel loyaliteitsprogramma op te bouwen om er vervolgens niemand over te vertellen, toch? Promoot daarom jouw programma via een gediversifieerde selectie van kanalen - via je website, fysieke locaties, e-mail en sociale media, betaalde advertenties en meer! Zorg er voor dat inschrijvingen en aanmeldingen zo eenvoudig mogelijk zijn - niemand wil het gevoel hebben een overheidsformulier te moeten invullen om lid te worden van een loyaliteitsprogramma, dus houd het proces en de vragen kort en krachtig.

7. Blijf je programma verbeteren

Als het goed is, heb je na de start van jouw programma een goudmijn aan gegevens van jouw contacten verzameld. Gebruik deze gegevens samen met de bestaande aankoopgegevens, om na te gaan welke beloningen beter zouden kunnen presteren dan de momenteel slecht presterende beloningen. Segmenteer contacten op basis van het bedrag dat zij uitgeven, hun voorkeuren, of iets anders dat je relevant vindt voor segmentatie om meer gepersonaliseerde en gerichte ervaringen te creëren. Gebruik e-mailmarketing en andere communicatiekanalen om je klantloyaliteit te behouden en te verhogen.