Personalisatie tokens koppelen aan een e-mail

Met personalisatie tokens kun je e-mails personaliseren en invullen met verschillende acties. Lees in dit artikel hoe je deze instelt in jouw e-mail.

Personalisatie tokens zijn op vele verschillende manieren te gebruiken. Het is goed van te voren te bepalen wat voor e-mail je wenst uit te sturen en hoe je deze wilt weergeven.

Personalisatie tokens vind je tijdens het opstellen van een e-mail of template in Marketing. 

Volg de volgende stappen om een personalisatie token in te stellen:

  1. Open de template of e-mail waarin je de token wenst toe te voegen. Het toevoegen van personalisatie tokens doen we in Stap 1 Inhoud
  2. Navigeer links boven naar Personalisatie tokens en klik hierop
  3. Bepaal wat je wilt toevoegen in jouw e-mailopmaak en zoek hiervoor de bijbehorende token door te zoeken in de zoekbalk of te scrollen door de opties

    De meeste tokens komen overeen met de (door jou ingestelde) Contact Attributen. Weet je niet welke dit zijn? Kijk dan even bij jouw Contacten.

  4. De juiste eenmaal gevonden? Klik er dan op om de token te kopiëren naar jouw klembord. Je kunt deze dan vervolgens plakken in jouw e-mail opmaak op de gewenste plek. welke personalisatie tokens je kunt gebruiken, lees je hieronder


De verschillende soorten personalisatie tokens

Contact Attributen

Er zijn verschillende soorten contact attributen. Vele staan als standaard ingesteld door Piggy omdat deze worden ingevuld op basis van transacties in jouw onderneming. Zo kun jij de bedrijvigheid en activiteit van jouw contacten in de gaten houden.

Andere, welke op basis van het contact zijn, kunnen door het contact zelf worden ingevuld. Deze attributen kun je onbeperkt aan de lijst toevoegen om jouw loyaliteitsprogramma nog persoonlijker te maken en contacten te segmenteren.

  • Attributen op basis van de Transacties
    Voorbeelden van deze attributen zijn: spaarsaldo, totaal ontvangen punten, laatste transactiedatum, aantal transacties, geassocieerde winkels etc. 

Tip: attributen op basis van transacties kun je gebruiken om jouw contacten te segmenteren op basis van hun koopgedrag, maar ook door ze hierover updates te geven via e-mail.

Schermafbeelding 2022-12-07 om 15.23.23  Schermafbeelding 2022-12-07 om 15.25.18

  • Attributen op basis van het Contact 
    Voorbeelden van deze attributen zijn: voornaam, achternaam, geboortedatum, favoriete product, woonplaats, telefoonnummer etc.

Tip: attributen op basis van het contact kun je gebruiken om jouw e-mail persoonlijk te maken. Het token wordt tijdens het uitsturen omgezet in de juiste waarde. 

Schermafbeelding 2022-12-07 om 15.20.00   Schermafbeelding 2022-12-07 om 15.21.18

Url's

Een url is een 'uniform source locator', oftewel het webadres die naar een bepaalde website leidt. Ze zijn er in verschillende soorten en maten. Denk aan:

Tip: je kunt personalisatie tokens met een url ook onder een button of afbeelding  plaatsen.

Sleep hiervoor de gewenste inhoud (button/afbeelding) in de e-mail opmaak en klik er op. Aan de rechterkant verschijnt er een verticaal menu. Voeg de zojuist gekopieerde personalisatie token toe onder Afbeeldingslink of Link.

Acties

Je kunt met behulp van personalisatie tokens ook Acties toevoegen aan jouw e-mail, zoals: 

  • een puntenclaim met benodigde klik op een url (loyalty token);
  • een toekenning van punten aan het tegoed van een contact
  • een digitale cadeaukaart

Een puntenclaim of cadeaukaart toevoegen aan jouw e-mail? Bekijk dit artikel eens!

Let op: voor personalisatie tokens waaraan een actie is gelinkt, is een extra stap vereist. Denk aan een cadeaukaart of puntenclaim. Deze actie stel je in in de opzet van e-mail onder Stap 3 Acties. 

Schermafbeelding 2022-12-07 om 15.34.45