Niveaus

Beloon vaste klanten en loyale spaarders!

Je kan je vaste klanten nu een extraatje bieden door gebruik te maken van Niveaus. Met niveaus is het mogelijk om spaarders automatisch een bepaalde status toe te wijzen. Denk bijvoorbeeld aan de niveaus Brons, Zilver en Goud, waarbij een hoger totaal aantal gespaarde punten of aantal loyaliteitstransacties leidt tot een hoger niveau. Vervolgens kun je alternatieve spaarregels toepassen die gelden voor een specifiek niveau.

Hoe stel ik Niveaus in?

Voor het instellen van Niveaus volg je deze stappen:

  1. Log in op je Business Dashboard, ga naar Sparen en klik vervolgens op Niveaus
  2. Klik op Toevoegen en geef het niveau een naam. Klik vervolgens op Aanmaken
  3. Bij Basis kun je de naam en de omschrijving van het niveau aanpassen, hier kan je ook een afbeelding toevoegen
  4. Bij Voorwaarden voeg je een of meerdere Voorwaarden toe. Als een niveau geen voorwaarden bevat, komt elk contact in aanmerking voor dit niveau

Voorwaarden

Bij meerdere voorwaarden binnen een niveau moet een spaarder aan alle voorwaarden voldoen om in het niveau terecht te komen.

Voorbeeld: De volgende twee voorwaarden staan ingesteld voor niveau "Goud":

  • Totaal aantal gespaarde punten is groter dan of gelijk aan 500
  • Laatste transactiedatum is minder dan 30 dagen geleden

Een klant die in totaal al 550 heeft gespaard, maar 2 maanden geleden voor het laatst een spaartransactie heeft gemaakt, valt niet in niveau "Goud". Als deze klant opnieuw punten spaart, zal deze automatisch lid worden van "Goud" en ook automatisch weer uit "Goud" vallen als er meer dan 30 dagen geen punten worden gespaard.

Contacten kunnen op elk moment maar in één niveau vallen. Om deze reden is de volgorde waarin de niveaus staan belangrijk.

Als een contact niet voldoet aan de voorwaarden van het bovenste niveau, zal deze automatisch naar beneden vallen tot een niveau is bereikt waar het contact wel aan de voorwaarden voldoet. Het is dus niet nodig om een bovengrens in te stellen voor een niveau.

Let op! De voorwaarden van lagere niveaus worden automatisch (onzichtbaar) toegevoegd aan een niveau. Om in het niveau "Zilver" te komen, moet een contact dus voldoen aan de voorwaarden van zowel "Brons" als "Zilver".

Niveaus gebruiken om klanten extra te belonen

Het is natuurlijk leuk om vaste klanten extra te belonen, of nieuwe klanten te motiveren om vaker bij je langs te komen. Hieronder lees je een aantal manieren waarop je dit kan doen.

Spaarregels

In het Business Dashboard kan je bij Sparen Regels spaarregels toevoegen die alleen van toepassing zijn op een specifiek niveau. Zo kan je bijvoorbeeld klanten in een hoog niveau 10% sneller laten sparen, of bij elke spaartransactie 5 punten extra geven. Lees hier meer over het instellen van spaarregels.

Beloningen

Wil je exclusieve beloningen aanbieden voor bepaalde klanten of wil je bestaande beloningen goedkoper maken voor klanten in een hoger niveau? In het Business Dashboard voeg je bij SparenBeloningen beloningen toe die alleen zichtbaar worden voor klanten binnen een specifiek niveau. Dit doe je door bij een beloning een zichtbaarheidsfilter toe te passen op het contact attribuut niveau.

Tip! Weet je niet zeker of Niveaus de juiste keuze zijn voor jouw doel? Kijk ook eens bij Contactlijsten!