De verschillende categorieën voor geautomatiseerde e-mails

Bij het aanmaken van een geautomatiseerde e-mail, dien je een categorie te selecteren. Maar hoe weet je welke te gebruiken? Lees hier wat de verschillen zijn en wanneer elk van toepassing is.

De verschillende categorieën voor geautomatiseerde e-mails, vind je in de e-mail flow wanneer je er een aanmaakt. Volg de onderstaande stappen om daar te komen:

  1. Log in op jouw Business Dashboard
  2. Navigeer naar Marketing en naar E-mails
  3. Selecteer de groene knop Toevoegen en kies voor Automatisch verzenden
  4. Je bevindt je nu in de e-mail flow met een overzicht van alle categorieën

Schermafbeelding 2022-12-07 om 11.49.26

De verschillende typen categorieën

Marketing

De categorie marketing wordt het vaak gebruikt voor e-mails met marketingdoeleinden.  Denk hierbij aan een nieuwsbrief of een geautomatiseerde e-mail voor retenties of om klanten te bedanken voor hun bezoek.

Lees hier hoe je een eenmalige campagne kunt uitsturen naar (een selectie van) jouw contacten.

Registratie e-mail

Klanten kunnen zich bij een eerste bezoek aan jouw onderneming of Contact Portaal registeren als contact. Wanneer zij dit doen, ontvangen zij een e-mail waarin zij zich kunnen verifiëren door middel van een inlogcode. Dit is de registratie e-mail. Het geeft contacten direct toegang tot het Contact Portaal na het voltooien van de registratie.

Lees hier hoe je een registratie e-mail kunt bewerken en instellen voor de registratie pagina op het Contact Portaal.

Login e-mail

De login-email is de mail die naar jouw contacten wordt verstuurd op het moment dat zij willen inloggen in het Contact Portaal. In deze mail is het essentieel een login code toe te voegen, omdat zij deze nodig hebben om in te loggen. 

Deze mail kun je volledig bewerken naar jouw wensen en huisstijl. Bekijk dit artikel voor meer informatie.

Bevestiging van bestelling cadeaubon

Zoals de naam van de categorie al aangeeft, wordt deze mail uitgestuurd op het moment dat er op jouw website via de Widget een digitale cadeaubon gekocht wordt. 

Deze mail bevat een bevestiging van aankoop van de cadeaubon en bevat dus niet de cadeaubon zelf, hiervoor wordt een andere mail uitgestuurd (zie e-mail ontvanger cadeaubon hieronder).

E-mail ontvanger cadeaubon

Wanneer jij via de Widget een digitale cadeaukaart verkoopt, wordt er na aankoop een e-mail naar de klant verzonden. Deze categorie selecteer je dus om die mail aan te maken en te bewerken. 

De template voor deze e-mail en de e-mail zelf staan als standaard e-mail voor je ingesteld. Deze bevat sowieso een QR-code en het kaartnummer van de QR-code zelf, maar kan door jou nog verder gepersonaliseerd worden door deze stappen te volgen.

Dubbele opt-in bevestiging

Jouw contacten kunnen zich aanmelden op (een van) jouw abonnementstypen om bepaalde e-mailberichten te ontvangen. Met de categorie Dubbele opt-in bevestiging kun je een e-mail opstellen waarmee contactpersonen zich kunnen abonneren op een abonnementstype waarvoor een dubbele opt-in vereist is. 

Niet helemaal zeker wat dit abonnementstype inhoudt? Klik dan hier. In dit artikel worden de verschillende abonnementstypen uitgelegd. 

Feedback e-mail voor abonnementstype

Je kunt een e-mail naar jouw contact(en) sturen wanneer zij zich aanmelden voor een specifiek abonnementstype. De invulling van deze e-mail bepaal je zelf. Denk aan een bedankje of bevestiging van aanmelding.

Authenticatie via privé-formulier

Een formulier helpt met gegevensverzameling en biedt je de mogelijkheid doeltreffend informatie over jouw contacten te verzamelen. Er zijn twee soorten formulieren, openbare en persoonlijke. Voor een persoonlijk/privé-formulier is een verificatie via e-mail noodzakelijk.

Met deze categorie stel je een e-mail op waarin je toegang geeft tot het privé-formulier door hem als link in de opmaak te zetten.

Meer weten over formulieren? Bekijk dan eens dit artikel

Meer weten over e-mailmarketing? Bekijk onze Knowledge Base voor meerdere artikelen en video-begeleidende video's! 

Het kiezen van de juiste categorie bij het opstellen van een e-mail is van belang om de verschillende e-mails op een juiste manier uit te laten sturen en om het overzicht voor jouzelf te bewaren!