Alles wat je moet weten over Custom Domeinen

Jouw eigen domein instellen voor het Contact Portaal is gemakkelijker dan je waarschijnlijk voor ogen hebt.

Wat is een Domein?

Een domeinnaam is een unieke naam op het internet. Het is een tekenreeks die overeenkomt met een numeriek IP-adres, dat vervolgens leidt naar een website wanneer je hier op klikt. Met andere woorden, het functioneert als de host voor het Contact Portaal van jouw onderneming.

Door jouw Contact Portaal te hosten op het domein van Piggy, krijgt je een domein waarin Piggy in voorkomt. Bijvoorbeeld: 'myshop.app.piggy.eu'.

Belangrijk om te weten is dat een deel van de url wordt beïnvloed door jouw keuze voor een domein. Zo zal de domeinnaam myshop.com de url example.myshop.com geven. Dit komt omdat de locatie van de url wordt gehost op dit domein. Dankzij een C-NAME record wordt de inhoud van de url naar jouw Contact Portaal verwezen. 

Let op: Piggy accepteert alleen C-NAMES (een record dat de ene domeinnaam aan de andere koppelt).

Verschillende domein types 

Het is mogelijk om meerdere domeinen door te laten verwijzen naar hetzelfde Contact Portaal. Dit kan met verschillende types domeinen:

Bij het gebruik van ons Contact Portaal zijn er twee opties van domein types:

  • Subdomein (1): jouw url gehost op het domein van Piggy, dat er bijvoorbeeld zo uitziet:

jouwsubdomein.app.piggy.eu

  • Custom Domein (2): een domein dat volledig door jouzelf is opgezet, welke er als volgt uit zou kunnen zien:

mijndomein.com / mijndomein.eu / mijncustomsubdomein.mijndomein.com

Uw subdomein instellen (1)

Een Subdomein is een domein dat beperkt en beheerd wordt door Piggy. Visueel gezien zal Piggy hier altijd in voorkomen.

Een subdomein kan als volgt worden aangemaakt:
  1. Ga naar het Business Dashboard en navigeer naar Tools (9 puntjes) en naar Contact Portaal.
  2. Ga naar Domeinen en klik op Domein toevoegen

🎉 Yay! Je hebt succesvol jouw Subdomein ingesteld.

Uw aangepaste domein instellen (2)

Een custom domein kan worden gebruikt als basis voor de URL van het Contact Portaal. Het instellen zelf kost wat meer tijd, maar is eigenlijk heel eenvoudig.

  1.  Uw domein instellen
Om jouw custom domein in te stellen, vraag jezelf eerst het volgende af:

Heb je zelf al een domein?

  • Zo nee, verkrijg er dan een via providers die domeinen online verkopen. Eenmaal gedaan zal de verkoper waar je het domein hebt gekocht jouw DNS provider worden.
  • Zo ja, dan beheer je als het goed is een eigen DNS-server. De mensen die deze servers beheren zullen je kunnen helpen met het toevoegen van jouw C-NAME, aangezien de methoden afhankelijk zijn van deze server en de configuratie ervan.

Als je eenmaal een eigen domein bezit, zou je moeten kunnen inloggen in het programma van de DNS-provider. Deze toegang heb je nodig om stap 2 uit te voeren

   2.  C-NAMES instellen in de DNS-console

Het is noodzakelijk en C-NAME aan te maken. Zoek in de DNS-console naar C-NAME, DNS-records of iets in die richting. Voeg dan een record toe van het type C-NAME.

Als het subdomein dat je wilt al in gebruik is, die je deze aan te passen. 

Je vindt een aantal velden:

  • Naam / Host / alias: 
    Dit is de naam van het subdomein en het voorvoegsel van de url.
    Als je wilt dat het Contact Portaal wordt gehost op www.myshop.com zou de waarde hier 'www' zijn. Wil je dat het leidt naar loyalty.myshop.com, dan is de waarde 'loyalty'.
  • Doel / wijst naar:
    Dit is waar mensen naartoe geleid worden vanuit de url, oftewel het Contact Portaal. 
    Dit is waar u mensen naartoe wilt leiden die naar de hierboven gemaakte URL navigeren. In dit geval zal dit moeten wijzen naar ons Contact Portaal die voor u klaar staat. De waarde hier zal altijd zijn: 'customer.piggy.eu.'.

Let op: Na het instellen hiervan duurt het even voordat de C-NAME beschikbaar is. Over het algemeen duurt dit 0-4 uur, maar het kan tot 8 uur duren. Houd dit in gedachten bij de volgende en laatste stap.

   3. Koppel alles aan elkaar: het Contact Portaal

Op dit punt zou alles correct moeten zijn ingesteld! Er dient nog wel gecontroleerd te worden is alles goed is opgezet. Volg daarvoor de volgende stappen:

  1. Ga in het Business Dashboard naar Tools (9 puntjes) en naar Contact Portaal.
  2. Ga naar Domeinen. Hier vindt u de ingestelde domeinen
    Als alles goed is ingesteld, is het domein zichtbaar. 
    Zo niet, dan verschijnt er een foutmelding. Controleer of de naam (url) exact hetzelfde is als de naam van jouw C-NAME record en of het correct naar 'customer.piggy.eu.' verwijst.

Als de toevoeging erdoor komt is het een kwestie van geduld om je ruimte te creëren. De status zal dan uiteindelijk veranderen in 'Gekoppeld'.

De volledig Custom domeinen kunnen niet meer worden veranderd als ze eenmaal zijn aangemaakt. Een nieuwe kan echter wel altijd aangemaakt worden! Mocht je dus een spelfout maken, kun je de Custom Domein verwijderen en een nieuwe aanmaken.

🎉 Gefeliciteerd! Als je al deze stappen hebt gevolgd, is jouw Contact Portaal vindbaar via jouw eigen Custom Domein.